تبلیغات
مجتمع مذهبی/فرهنگی خاتم الانبیاء(ص) كاشمر
كانون هجرت
شاید که آینده ازان ما...

یک آیه ، یک تفسیر:جاءالحق و زهق الباطل

بسم الله الرحمن الرحیم

وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَطِلُ إِنَّ الْبَطِلَ کَانَ زَهُوقاً (الإسراء/۸۱)‏

و بگو: حقّ آمد و باطل نابود شد، همانا باطل، نابود شدنى است.
قبل از این که به تفسیر این آیه بسیار زیبا به قلم استاد قرائتی بپردازیم ، بر خود لازم می دانیم که ایام الله دهه فجر را به شما مردم فهیم و انقلابی ایران عزیز تبریک و تهنیت عرض نماییم .

انشاءالله با حضور حماسی خود در یوم الله ۲۲ بهمن ماه بار دیگر به استکبار جهانی از جمله آمریکا و اسرائیل جنایتکار ثابت خواهیم کرد که دست از ارزش های اسلامی و انقلابی خود بر نخواهیم داشت و تا آخرین نفس با وجود تمام مشکلاتی که شما مدعیان حقوق بشر و دموکراسی برای ما بوجود آورده اید تا شاید بتوانید آتش انقلابی ما را بکاهید ، خواهیم ایستاد و اثبات خواهیم کرد:

ما همان نسل جوانیم که ثابت کردیم / در ره عشق جگر دار تر از صد مردیم هر زمان عطر خمینی به سر افتد ما را / دور سید علی خامنه ای میگردیم



تفسیر نور (حجت الاسلام و المسلمین قرائتى)‏

نکته‏ ها:

«حقّ»، به معناى ثابت و باقى است. لذا خدا و هرچه از سوى او باشد، حقّ است. «حقّ» یکى از نام‏ هاى خداوند است. کلمه‏ ى «زَهوق» به معناى رفتن است. «زهق نفسه» یعنى روح از بدنش خارج شد.

براى این آیه مصادیقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکّه و شکستن بت‏ها را گفته‏ اند که در همه‏ ى آنها باطل شکست خورده است. ولى آیه داراى مفهوم گسترده‏اى است و فناى باطل و بقاى حق را نوید مى‏ دهد.

بقاى حقّ و نابودى باطل، یک سنّت وقانون الهى است، نه پندارى و تصادفى، هر چند پیروان حقّ کم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا که حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانى است. «فامّا الزَبَد فیذهب جُفاءً و امّا ما ینفع النّاس فَیَمکث فى الارض»(۱)

قرآن مى ‏فرماید: «نَقذِف بالحقّ على الباطل فیَدمغه»(۲) ما حقّ را بر سر باطل مى‏ کوبیم و آن را نابود مى‏ سازیم. و در این صورت است که باطل رفتنى است. بنابراین حقّ باید با قدرت و کوبنده بر باطل هجوم آورد.

پیام‏ ها:

۱- پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزى نهایى حقّ را به مردم اعلام کند. «قل جاء الحق»

۲- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. «جاء…زهق»

۳- عاقبت، باطل رفتنى و نابود شدنى است و حقّ، باقى و پایدار. «جاء…زهق» (فعل ماضى نشانه قطعى بودن است.)

۴- از جلوه‏ ها و مانورهاى باطل نباید هراسید که دوامى ندارد. «کان زهوقاً»

منابع :

۱) رعد، ۱۷.

۲) انبیاء، ۱۸.

برگرفته از نرم افزار قرآنی نسیم رضوان ، تنظیم : پایگاه اینترنتی خورشید آل یاسین




نوع مطلب : یک آیه،یک تفسیر، 
برچسب ها : تفسیر، تفسیر نور،
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره مسجد


به نام خدا
مسجد خاتم الانبیا واقع در قلب گلستان کاشمر میباشد
با توجه به اینکه جمعیت قریب به اتفاق مسجد را فرهنگیان محترم تشکیل میدهند لذا از جوی بسیار صمیمی و فرهنگی برخوردار است
این مسجد هنوز در حال تکمیل شدن میباشد لذا به کمک های همیشگی شما نیاز دارد

مدیر وبلاگ : پدرام فرهانی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای پدرام فرهانی محفوظ است
style=/div li[cb:general_list_text]